Gjør det enkelt

Har du hørt uttrykket decision fatigue? På norsk kan det best oversettes med beslutningsutmattelse. Det er et uttrykk man bruker innen psykologien, som beskriver hva konsekvensen kan bli med alle de avgjørelsene vi må ta hver eneste dag.

 

For hver dag står vi overfor en rekke valg. Hva skal jeg ha på meg i dag? Hva skal barna ha på i dag? Hva må de ha med i sekken? Hva skal vi ha med i matpakka? Skal jeg ta med regntøy i dag? På jobben fortsetter det. Hva haster mest? Hvordan skal jeg gjøre den neste oppgaven? Hva trenger jeg for å få gjort den? Og den klassiske, hva skal vi ha til middag i dag, tro?

 

Selv om du kanskje ikke tenker over alle disse tingene, så krever de energi. Og de kan føre til at vi tar dårlige valg. Og jo flere alternativer vi har å velge i, jo verre blir det. For eksempel har en undersøkelse avslørt at dommere i retten viste seg å ta avgjørelser av dårligere kvalitet sent på dagen, enn de gjør tidlig på dagen.

 

Så hvordan kan vi unngå å havne der? Å ta alle disse dårlige avgjørelsene? En god løsning er å strukturere og automatisere handlingene dine, så det blir mindre å ta stilling til.

Her er noen forslag:

  • Bruk kalender. Legg inn hele familiens planer. Avtaler, trening, oppgaver og annet, og sett av nok tid til å få gjort dem. Ta gjerne et ukentlig familieråd.
  • Lag matplan for én uke av gangen. Både for frokost, lunsj og middag. Og du behøver ikke å ha noe nytt hver dag. Finn noen favoritter og la de gå igjen. Lag mat for flere dager i slengen.
  • Lag en handleliste, der du handler inn for én uke av gangen. Istedenfor å stå i butikken hver dag og lure på hva du skal kjøpe, tar du jobben hjemme én dag hver uke.
  • Ha kun klær du faktisk bruker i skapet. Det gjelder ungene også. Da blir det enklere å bestemme seg for hva man skal ha på deg.
  • Stadig flere lager seg en kapselgarderobe og er storfornøyde. Google kapselgarderobe eller prosjekt 333, så finner du informasjon om hvordan du gjør det.
  • Deleger oppgaver der du kan. Om det er til kollegaer på jobben, hjemme til ektefelle og barn eller andre. Ofte er vi dårlige til å be om hjelp og gjør altfor mye selv.
  • Bruk to-do lister. Da får du tømt hodet og kan lettere konsentrere deg om det du skal gjøre i øyeblikket.
Photo: Raquel Martínez @fiteka

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *