Skal 2019 bli ditt år?

Slik lykkes du med nyttårsforsetter

Har du bestemt deg for noen nyttårsforsetter ennå? Eller er erfaringen din at det bare er noe tull? Du har de beste forsetter, men allerede litt ut på nyåret er de glemt.

Jeg tenker at nyttårsforsetter, eller mål som jeg foretrekker å kalle dem, ikke er så dumt. Nå har du en flott sjanse til å gjøre noe med ting i livet, som du ikke er helt fornøyd med. Skal du utvikle deg, komme videre i livet, oppnå noe og få det slik som du ønsker å ha det, bør du sette deg mål – noe å strekke deg etter. Det øker sjansen for at du oppnår noe. Du kan selvfølgelig starte når som helst, men januar er helt perfekt.

Du ønsker en forandring og vet egentlig hva du må gjøre for å oppnå det. Men det er så mye annet som kommer i veien og som krever din tid og oppmerksomhet. Du prioriterer gjøremål som ikke tar deg til målet, fremfor de som gjør det. Her er mine forslag til hvordan du faktisk kan nå dine mål.

 

  1. Målene bør gi deg mening, være noe du virkelig ønsker. Du skal ikke føle at dette er noe du eller bør gjøre. Bytt ut de ordene med vil og ønsker. «Dette er noe jeg virkelig ønsker og nå har jeg mulighet til det». Da vil resultatet bli en form for gevinst eller belønning, og det blir enklere å motivere seg selv.
  2. Det vil kreve at du gjør noen aktiviteter for å nå målet, det vet du selvfølgelig. Ting skjer ikke bare av seg selv, det kreves en innsats fra deg.
  3. Lag en skriftlig plan. Når du får alt ned på papir, blir det synlig og lettere å gripe fatt i.
  4. Bryt målene ned i små, håndterbare delmål og handlinger. Hvis ett av målene dine er å rydde opp i hele huset og få kontroll over tingene, er dette et så stort mål, at det må brytes ned. Det kan være at du skal ta ett og ett rom av gangen, at du skal sette av 15 minutter hver dag til å rydde, eller at du skal ta roteskuffen én dag, kjøleskapet neste dag osv. Små oppgaver som er tilpasset den tiden du har til rådighet.
  5. Å prioritere noe, betyr sannsynligvis at du må bortprioritere noe annet. Kanskje nedjustere noen krav.
  6. Sett av tid i kalenderen, lag en avtale med deg selv, som tar deg nærmere målet ditt. Hold avtalen. Du liker sikkert ikke å bryte avtaler med andre. Ikke gjør det med deg selv heller. Prioriter deg selv nå.
  7. Involver gjerne andre, så det forplikter litt mer.
  8. Å få til endringer, krever at du endrer på vanene dine. Du må tilegne deg gode vaner og holde på dem. Begynn i det små, ikke tro at du lykkes hvis du snur opp ned på alt på én gang. Vi er ikke skapt sånn. De må innarbeides litt etter litt. Når de har blitt innarbeidet, blir det etter hvert en rutine.
  9. Du kan gjerne bruke såkalte triggere til å minne deg på de nye vanene. En trigger kan være at hver gang du reiser deg opp fra godstolen og går fra stua til kjøkkenet, ser du om det er noe som skal ut på kjøkkenet, og tar det med. Eller hver gang du skal slappe av med sosiale medier, skal du rydde i 15 minutter før du setter deg ned. Har du en tendens til å bruke det meste av ettermiddagen foran TV-en eller PC-en, så sett på alarmen på telefonen, så du blir forstyrret og får en påminnelse om at du har en oppgave på vent.
  10. Sett av tid til å evaluere. Er du i rute? Har ting gått som planlagt? Hvis ikke, hva er årsaken? Hvordan skal du lykkes i å nå målene? Skriv ned noen tiltak som tar deg mot målet. Er det vanskelig å finne tid eller motivasjon, lag små og enkle tiltak. Tenk at alt er bedre enn ingenting.  F.eks. er 10 minutters rydding eller trening bedre enn ingenting.

 

Og til slutt. Du har kanskje dårlig erfaring med å lykkes fra tidligere år. Men nå får du det til – 2019 blir ditt år.

Godt nytt år!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *